Een organisatie verandert niet, je wordt verleid tot 'oud' denken

31 aug 2017 - Reacties

Gaat het niet altijd zoals je zou willen in jouw organisatie? Is het flink trekken en sleuren? Komen er maar geen innovaties? Denk je dat het anders kan, maar weet je niet hoe mensen in beweging krijgt?

De traditionele theorie die veel mensen hebben geleerd, gaat er vanuit dat er een oorzaak en een gevolg is. Dat er modellen zijn die je context loos zou kunnen inzetten. Dat je van een afstand kunt bezien wat er gebeurt. Dat we moeten denken in nieuwe structuren, nieuwe organogrammen of een nieuwe strategie. Dat operational excellence leidend is.  Dat er 10 beste tips zijn voor een probleem in een organisatie. En eerlijk is eerlijk: deze kennis en kunde is de afgelopen 100 jaar vaak ingezet. Soms werkt het. Maar tijden veranderen.

Als je vastloopt, Dan helpt vaak wat je deed niet meer. We zetten ons vaak vast in wat we zijn gaan geloven door de jaren heen. En als we een vraagstuk hebben, is die ook vaak ontstaan in dat denken en die eigen vastgezette waarheden. We zoeken naar een antwoord vanuit ons eigen beeld van de werkelijkheid. Vaak krijgen we met zo'n antwoord meer van hetzelfde. Tenslotte is het probleem ook in deze context van handelen ontstaan. In het oude denken. En hoe kan je nu innoveren of veranderen als je nog op oude wijze het hebt georganiseerd en denkt?

Gelukkig weten veel managers dat de inzet van traditionele theorieën niet meer de sleutel is. Maar hoe kom je daar uit als je nog wel oud denkt en handelt? Verandering en innovatie krijg je door te onderzoeken en met een verwonderde blik naar jezelf en naar je mensen te kijken en naar wat je georganiseerd hebt. Of door anderen er naar te laten kijken. Je klant, een buitenstaander. Te beginnen bij het begin. 

1. Stel je eigen vastgezette waarheden ter discussie

De grootste verander- en innovatie uitdaging zit altijd bij de mensen. Het zit in de overtuigingen, mentale modellen van de mensen die in de organisatie werken. Als je inziet; Welke constructies hebben jullie opgetuigd? Wat zijn jullie samen gaan geloven? En waar kijken jullie samen niet meer naar? Welke impliciete afspraken hebben jullie gemaakt? En deze overtuigingen ter discussie stelt. Dan is er ruimte voor verandering. Het vervelende is dat juist de succesvolle organisatie het lastig vinden om  onzekerheid toe te voegen in hun organisatie. Tenslotte gaat al veel goed. Maar juist door het onzekere, de controle los te laten kan er ruimte komen voor innovatie. Vaak geloven zij echter nog in operational excellence. Juist als het gaat over innovatie zijn Exel, protocollen en processen geestdodend, net zoals een voor afgesproken doel. Dan is het toch al niet meer innovatief?

Juist dat wat je al een lange tijd als waar bent gaan zien ter discussie stellen, dat brengt innovatie en verandering op gang.

2. Wees kritisch op je eigen vraagstuk.

Nog een stapje verder. Je eigen perspectief en overtuiging vind je vaak normaal. Als je een vraagstuk hebt twijfel je vaak niet aan je vraag. Als je nu ook gaat twijfelen aan je eigen vraag, kan daarin wellicht nieuwe mogelijkheden zitten voor nieuwe perspectieven. Een verse blik van buiten je kan je daarbij helpen. In organisaties geef ik tijdens de intake of tijdens de workshop Verse Blik een ander blik op het denken in de organisatie. 

Tijdens het eerste gesprek dat ik met de opdrachtgevers voer kan in het spel dat we met de taal hebben, al nieuwe inzichten ontstaan. Daarmee verbuigen, vervormen, ontstroeven, en veranderen de bestaande beelden, interpretaties en normen over de werkelijkheid van de opdrachtgever. Het gaat echter niet om nu opeens positief over iets denken (ook wel mono paradigmatisch). Het gaat juist om de kaders te verruimen door alternatieve denkbeelden aan te bieden (polyparadimatisch) en de opdrachtgever bewust te maken van zijn eigen denkstijl en deze bij zichzelf te laten veranderen (metaparadigmatisch). Het gaat dus om het deconstrueren van vastgezette denkmodellen, zodat ruimte ontstaat voor andere formuleringen en daardoor voor andere oplossingen. De eigen beelden, maar ook denkstijlen komen in een ander licht te staan. Deze zoektocht en opgedane inzichten leiden vaak al direct tot een verandering bij de opdrachtgever en zijn team. 

3.  Luister opnieuw en nieuwsgierig naar elkaar.

Een tijd geleden gaf ik een workshop aan een team van mensen die elkaar goed kennen. Het was een team met weinig conflict en veel overeenkomsten. Tenminste, dat dachten ze. Ik heb ze geleerd anders naar elkaar te luisteren en kijken. Ze juist te stimuleren ook daar waar veel overeenkomst lijkt te zijn naar verschil te zoeken. Ze rolden van de ene in de andere verbazing. Ik zag ontroering en verbinding. De teamleden kwamen erachter dat ze veel niet van elkaar wisten. Niet omdat het nooit is gezegd, maar omdat we gewend zijn alles wat de ander zegt op onze eigen manier te interpreteren, er invulling aan te geven en er onze eigen normering aan toe te kennen. Ze zochten vaak naar de overeenkomsten. Waar ze elkaar begrepen. Maar niet naar het verschil. Daar zitten juist de grootste kansen voor innovaties.

Een paar vragen die je kan inbrengen:

  • Welke vragen heb jij nog nooit aan jouw team gesteld?
  • Welk oordeel heb jij nog nooit gedeeld, maar wat je wel denkt.
  • En wat sluit jij daarmee al uit? Hoe kan je opnieuw nieuwsgierig zijn naar elkaar? Probeer het eens uit.

4. Van disfunctionele naar functionele patronen. 

 In elke organisatie zijn patronen: `zo doen we het hier'. Geschreven, maar vooral ook ongeschreven. Sommige patronen werken heel goed, zoals verkeersregels. Als we op elk kruispunt een discussie zouden moeten hebben wie voorrang heeft, wordt het wel chaotisch op de weg. Maar sommige patronen kunnen de organisatie juist in de weg staan. Vaak zien mensen in een organisatie zelf niet meer waarop ze zichzelf vastzetten of vastlopen. Want het is veelal iets waar ze vanuit de kern goed in zijn. Of iets wat gedurende de tijd is ontstaan. Zo kan het beeld zijn dat de manager de verandering moet inzetten. Wat betekent alleen al deze overtuiging voor de mensen in het bedrijf. Welke houding nemen ze dan aan? Vaak zie je niet waar op jullie jezelf vastzetten waardoor er geen beweging komt. Wat je zelf niet meer ziet, kan door iemand van buitenaf in een paar minuten worden gezien. Ik introduceer ook vaak klanten in je bedrijf, die feilloos vertellen waar het aan schort.  Opnieuw hier naar kijken kan nieuwe deuren openen. Dat geeft in bijvoorbeeld een ronde tafel setting verbazend veel nieuwe kansen voor innovaties en verandering. Sterker nog de verandering vindt ter plekke plaats omdat de denkbeelden van de mensen ter plekke wordt beïnvloed.

5. Voeg een andere taal toe

Ken je het als je songtekst hoort. Een schilderij ziet of een gedicht leest. Dat je geraakt wordt. Dat je precies weet wat die ander bedoelt. Zonder het helemaal uit te kunnen leggen. En hoe zit dat in onze organisaties?

Veel taal in het bedrijfsleven heeft een bepaalde stijl. We hebben het over KPI's, smart en business strategy en zijn dat termen die jouzelf raken? Brengen ze jou echt in beweging? Als je nu eens denkt aan hoe je met een geliefde of een vriend omgaat, welke taal zou je dan gebruiken? Welke andere woorden zou je dan kunnen gebruiken? Wanneer is iets echt waardevol voor je? Wanneer krijg je het warm? Wanneer gaat je overlopen van energie? Ik help opdrachtgevers in hun taal intern en extern een nieuw pallet toe te voegen. Te variëren en te zoeken. Waar worden bruggen gelegd met taal. Waar veroorzaak je beweging mee. Het kan soms in schijnbare futiliteiten zitten, die cruciaal zijn voor het gedrag van je klant of medewerkers.  Met andere woorden kan je zomaar een juiste snaar raken.

Meer weten?

Wil jij ook veranderingen en innovaties in jouw organisatie? Twijfel je of je dat doet in oude denkpatronen? Merk je dat het niet werkt zoals je wilt?  Geef je nu op voor een gratis intake gesprek. Voor maanden april en juni is er nu een speciaal kennismakingstarief voor de workshop Verse Blik. Mail diane@versepeper.nl of bel 06-28098327

Of geef je op voor de workshop Buiten de lijnen op 20 april van 12:30-17:00. Deelname voor niet klanten is 90 euro pp ex BTW. 

Verse Peper helpt organisaties waar verandering- en marketingvraagstukken spelen. Waar er uitdagingen zijn om klanten beter te leren kennen en nieuwe strategie te realiseren. Waar de mensen in hetzelfde patroon lijken te blijven terwijl een verandering noodzakelijk lijkt.

Laat een reactie achter

 

Reacties

Wat vind jij van dit artikel? Graag hoor ik jouw mening, tips en visie! Delen is tenslotte vermenigvuldigen.

Laat een reactie achter
Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink denkt graag mee met uitdagende veranderkundige vraagstukken. Bij organisaties gaat het om de mensen. En de diensten die zij bieden en vormgeven. 

Ze helpt organisatie met hun uitdagingen. Door mensen anders te laten kijken. Nieuwe mogelijkheden in hun repetoire toe te voegen. Ze komt ze met een frisse blik en scherpe vragen. Brengt de buitenwereld binnen. Waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Ze staat voor duurzame resultaten.

Ze helpt teams en individuen met hun (persoonlijke) groei. Ze verzorgt onder andere trainingen en interventies op het gebied van "Waardenloos luisteren", "Verse Blik" , "Buiten de lijnen," en Energieboost. Ze Coacht leidinggevenden en teammanagers om veranderingen te realiseren. En is veelvuldig spreker en inspirator als het gaat om deze onderwerpen. 

Diane Siemelink is afgestudeerd als Sociaal Wetenschapper aan de Universiteit Utrecht. Zij heeft studies gevolgd bij het Tias in retail- en dienstenmarketing en is ze opgeleid en werkzaam als veranderkundige/ Interventiekundige. Ze heeft jarenlange ervaring bij dienstverlenende organisaties, non-profit en profit organisaties.