Marketing: Van breinpositie naar raken in het hart!

28 aug 2017 - Reacties

Marketing draaide vroeger om de zoektocht naar een onderscheidende positie in het brein van de doelgroep. Het werd gezien als de kunst van het overtuigen en het beïnvloeden van mensen, soms zelfs met flinterdunne argumenten. Steeds meer realiseren bedrijven zich echter dat de kracht van een onderscheidende positionering als organisatie zit in het fundament waarop de onderneming gebouwd is; Mensen!

Dat fundament, dat zijn de mensen die samen de dienstverlening maken.

Het fundament draait om "The Why" van het bedrijf, hoor je nu zo vaak. Maar het gaat ook vooral om het waarom van de mensen, die er werken. Wat is hun reden om daar te zijn. Wat doen ze, wat zeggen ze, wat is hun kennis en hoe uit zich dat in houding en gedrag? Dus met alleen het waarom van de organisatie ben je er niet. Een organisatie bestaat doordat de mensen er zijn. Zonder mensen geen dienstverlenende organisatie. 

Een wezenlijk kenmerk van de uitingen, het gesprek, de folders en de dienstverlening die je belooft, is dat het ook echt waar is. Hoe vaak zijn bedrijven met merksessies bezig en beschrijven zichzelf met termen als “Betrouwbaar”, “Resultaatgericht, “Verantwoordelijk”? Maar zeg nu zelf. Welk bedrijf zou dat niet willen zijn? Zijn dat nu werkelijk de dingen die jou onderscheiden? Is het dat het daarom draait? Het gaat volgens mij niet over abstracte merkwaarden, maar over gemeenschappelijke werkwaarden, die gedragen zijn. Anders maak je slechts een mooi verhaal op papier. Welk hart raakt dat? Zie jij waar je er kunt zijn voor je klanten? Doe je ertoe? Kun je mensen relevant raken? Sluit jouw taal aan bij jouw doelgroep? In plaats van een breinpositie proberen te krijgen, heb je als je de juiste dingen doet, een plekje in iemands hart.

Wat ik doe voor veel dienstverlenende organisaties, semioverheid, en gesubsidieerde en andere organisaties, is kijken naar de gedeelde dromen, visie en krachten. Wat bindt deze mensen? Waarom gaan ze naar hun werk? Wat drijft hun? Welke problemen van hun klant lossen ze graag op? Waarom vinden ze dat ze ertoe doen? 

Ook haal ik de buitenwereld, de eigen klant, naar binnen. Dat leidt vaak tot zeer verhelderende nieuwe inzichten. Want soms sla je ergens in door. Soms zie je niet dat je veel beter op de behoeften van klanten kunt aansluiten. Zoals in de woordkeuze en taal die jij gebruikt. Die wel eens heel anders kan zijn dan de taal en woorden die de klant aanspreken. Het gaat dan niet om de klant te vragen wat ze vinden van de dingen die wij al hebben georganiseerd. Want dan zou je een antwoord krijgen op wat je zelf al in gang hebt gezet. Veel meer gaat het om te ervaren hoe de klant zijn beleving is wat zijn drivers en behoeften zijn. En juist wat je daaruit kan leren.

En soms schuurt dat. Soms zijn in een bedrijf langzaam aan disfunctionele patronen ontstaan. Omdat mensen het zo graag goed willen organiseren. Hebben we zaken soms overgeorganiseerd en daarmee het menselijk weggesaneerd?

De kracht is soms zo doorgeslagen dat de mensen dingen doen die niet meer functioneel zijn voor de organisatie, maar evenmin voor de klanten. Een verzekeraar zoekt bijvoorbeeld vanuit zijn kracht altijd naar zekerheid. Als deze verzekeraar alles tot in de puntjes wil weten vanwege de zekerheid, die ze zelf zoekt, kunnen er zomaar disfunctionele patronen ontstaan (het paarse krokodil effect). Of organisaties waarin we meer vergaderen om dingen goed te regelen, dan dat we doen waar goed in zijn? De kunst is dan weer terug te komen naar je kracht. Maar daarin wel functioneel te blijven aan je taak. 

In dit soort bedrijven veroorzaak ik anders denken en daarmee anders doen, veroorzaak ik een kanteling, om terug te komen tot de kern. Waarvoor deden we het? Hoe kunnen we weer doen waar we goed in zijn? Hoe kunnen we bij onze eigen essentie blijven, en vanuit die essentie onze klanten in het hart raken? 

Dat doen, dat is mijn drive. Vanuit mijn wens om prachtige bedrijven hun dienstverlening aan de klanten te laten zien, bedrijven die in de wereld iets moois kunnen bijdragen. Zodat wat klopt, raakt, zichtbaar wordt. En daar waar het even minder gaat, te laten zien waar andere mogelijkheden zijn. Zodat je weer terugkomt bij je waar je het voor doet.

Ben je nieuwsgierig geworden hoe ik dat doe? Hoe ik jou en/of de mensen in jouw organisatie een verse blik, daadkracht en nieuwe mogelijkheden kan laten zien? Hoe jullie vanuit eigen kracht kunnen bloeien en groeien, vanuit je drive iets moois neer te zetten of bij te dragen aan deze wereld. Neem dan gerust contact met me op om een kopje koffie te drinken. diane@versepeper.nl

Laat een reactie achter

 

Reacties

Wat vind jij van dit artikel? Graag hoor ik jouw mening, tips en visie! Delen is tenslotte vermenigvuldigen.

Laat een reactie achter
Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink denkt graag mee met uitdagende veranderkundige vraagstukken. Bij organisaties gaat het om de mensen. En de diensten die zij bieden en vormgeven. 

Ze helpt organisatie met hun uitdagingen. Door mensen anders te laten kijken. Nieuwe mogelijkheden in hun repetoire toe te voegen. Ze komt ze met een frisse blik en scherpe vragen. Brengt de buitenwereld binnen. Waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Ze staat voor duurzame resultaten.

Ze helpt teams en individuen met hun (persoonlijke) groei. Ze verzorgt onder andere trainingen en interventies op het gebied van "Waardenloos luisteren", "Verse Blik" , "Buiten de lijnen," en Energieboost. Ze Coacht leidinggevenden en teammanagers om veranderingen te realiseren. En is veelvuldig spreker en inspirator als het gaat om deze onderwerpen. 

Diane Siemelink is afgestudeerd als Sociaal Wetenschapper aan de Universiteit Utrecht. Zij heeft studies gevolgd bij het Tias in retail- en dienstenmarketing en is ze opgeleid en werkzaam als veranderkundige/ Interventiekundige. Ze heeft jarenlange ervaring bij dienstverlenende organisaties, non-profit en profit organisaties.