De kracht van woorden.

27 jun 2017 - Reacties

Heb je je wel eens gerealiseerd wat je met taal construeert?

Als jij je organisatie wil veranderen, speelt taal daarbij een belangrijke rol. Als jij je organisatie op de kaart wilt zetten en mensen wilt raken met wat jij doet, is taal ook cruciaal. Ben jij elke dag bewust van de taal en de woorden die je gebruikt? Hoe je een nieuw plan samen onderzoekt of presenteert is een wezenlijk verschil, voor het gedrag dat je veroorzaakt.

Taal zorgt dat iets betekenis heeft

Met taal maken we dingen. Door taal zorgen we dat we betekenis aan iets geven. Kijk maar eens om je heen: daar waarvoor we geen taal hebben is lijkt het wel betekenisloos. Want dat stukje huid daar net boven je pols en in de buurt bij je ellenboog: hoe noem je dat? Is het 'niets' omdat we er geen taal voor hebben?

Eskimo’s hebben bijvoorbeeld wel twintig woorden voor de door hun geïdentificeerde soorten sneeuw. Het onderscheid dat ze maken, zorgt ook dat ze zich daarnaar gedragen. Wij hebben misschien een stuk of vier betekenissen voor sneeuw. En we hebben daardoor het beeld dat er minder soorten sneeuw zijn.

Nieuwe woorden, nieuw gedrag

Met de introductie van woorden creëren we gedrag. Ken je bijvoorbeeld het woord “cocoonen”, een woord dat ergens in de jaren ’90 van de twintigste eeuw geïntroduceerd werd. Het betekende zoiets als: je terugtrekken in je huis, iets makkelijks aandoen en relaxen. Met dit woord werd een nieuw gedrag geconstrueerd. Via de taal werd betekenis aan gedrag gegeven.

Met al onze taal die we uiten, construeren we een werkelijkheid. Alsof het zo is.  Veel woorden die je tegenwoordig in kranten leest, zijn daar een voorbeeld van.

In deze tijd zie je woorden als “in sync” opkomen. In sync betekent zoiets als: in een flow zitten, in balans zijn tussen dat wat je doet en welke betekenis jij aan je leven wilt geven, waardoor je voelt dat alles op zijn plaats valt.

Dit woord is net iets anders dan “in balans zijn”. Daarin maak je een onderscheid tussen dat wat je voor je werk doet en wat prive en dat dat in balans moet zijn. Waardoor je feitelijk het idee krijgt dat er zoiets is als een keuze tussen twee werelden. en je dus in je privétijd helemaal niet aan je werk zou moeten denken. Terwijl het misschien wel zo is dat je, juist als jij onder de douche staat, de beste ideeën voor je werk krijgt, met alle gevolgen van dien. Want als je gestrest bent, denk je dan wellicht juist onder de douche: “oh help, ik ben helemaal niet in balans.”

Een term als “in sync” geeft hieraan een andere draai.

Want dan is je idee onder de douche geweldig. Jij komt in de flow of hebt sterk het gevoel dat je hiermee betekenis kunt geven, juist daar waar je betekenisvol wilt wezen. Je voelt je in sync. Deze nieuwe uitdrukking kan zomaar zorgen voor een ander gevoel dan de oude woorden die we gebruikten en daarmee ander gedrag.

Veroorzaken van een verandering door taal

Ook in veranderingen kun je zo samen kijken naar nieuwe woorden die je kunt toevoegen. Wat is nu eigenlijk de nieuwe start van  de visie die je wilt creëren? Hoe zou jullie beeld eruitzien? Welk gedrag en handelen hoort erbij? En zou je daar zomaar een nieuw woord bij kunnen bedenken, dat betekenis gaat geven, en waarnaar jullie kunnen handelen?

Regelmatig coach ik mensen. Een van de methoden om beweging in gedrag te krijgen, is om niet-bestaande woorden te introduceren. Ooit had ik samen met mijn coachee een woord bedacht voor het gedrag dat hij tot nu toe produceerde. We noemde het de “faalfabriek”. Hij heeft, nadat hij dit woord in zijn leven bracht, besloten de faalfabriek te verlaten. Want als hij iets niet wilde, is het werken in een fabriek die falen en angst voor falen produceert. Een mooi voorbeeld hoe woorden zorgen voor een verandering in gedrag.

De kracht van het woord als je wilt verkopen

Ook in de marketing, daar waar je mensen in beweging wilt krijgen voor jouw diensten, worden nieuwe woorden geïntroduceerd. Daarmee maak je een nieuwe dienst. En de kunst is dat zowel jouw personeel dat die dienst aanbiedt, als je klanten, hiernaar gaan handelen.

Zo heb ik ooit voor het Ministerie van Economische Zaken de beveiligingsscan ontwikkeld: een scan om de criminaliteit onder kleine ondernemers te beperken. Al jaren bestond de scan, maar deze werd zelden afgenomen. Deze heette al jaren anders, namelijk “subsidie voor kleine ondernemers als het gaat om veiligheid”. We hebben vervolgens Waardenloos geluisterd naar de doelgroep en onderzocht welke betekenis en welk gedrag de woorden veroorzaakten. Het woord “subsidie” zorgde juist bij kleine ondernemers voor een beeld: “dat is niet voor mij.” Het beeld was ontstaan dat het iets ingewikkelds is waarvoor je veel papieren invult en uiteindelijk niets voor krijgt. Daarnaast had men een beeld bij “veiligheid” wat niet overeenkwam met dat wat er wordt geboden. De patatboer dacht veel meer aan voedselveiligheid dan aan criminaliteit. De bouwvakker dacht meer aan preventie van ongelukken.

Door een andere naam te geven aan dezelfde dienst, namelijk de beveiligingsscan, met korting en een campagne onder de naam IkStaVoorMijnZaak.nl, was deze dienst in drie weken uitverkocht. Zo zie je wederom dat woorden leidden tot anders handelen.

Welke nieuwe woorden zou jij aan je leven willen toevoegen? Welke nieuwe woorden zouden voor jullie bedrijf of organisatie een andere betekenis in handelen teweegbrengen? Of hoe kun je je dienstverlening anders verwoorden, zodat mensen zich ernaar gaan verhouden en gedragen?

Over dit soort vraagstukken denk ik graag met je mee.

Neem gerust vrijblijvend contact op om eens kennis te maken. diane@versepeper.nl

Laat een reactie achter

 

Reacties

Wat vind jij van dit artikel? Graag hoor ik jouw mening, tips en visie! Delen is tenslotte vermenigvuldigen.

Laat een reactie achter
Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink denkt graag mee met uitdagende veranderkundige vraagstukken. Bij organisaties gaat het om de mensen. En de diensten die zij bieden en vormgeven. 

Ze helpt organisatie met hun uitdagingen. Door mensen anders te laten kijken. Nieuwe mogelijkheden in hun repetoire toe te voegen. Ze komt ze met een frisse blik en scherpe vragen. Brengt de buitenwereld binnen. Waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Ze staat voor duurzame resultaten.

Ze helpt teams en individuen met hun (persoonlijke) groei. Ze verzorgt onder andere trainingen en interventies op het gebied van "Waardenloos luisteren", "Verse Blik" , "Buiten de lijnen," en Energieboost. Ze Coacht leidinggevenden en teammanagers om veranderingen te realiseren. En is veelvuldig spreker en inspirator als het gaat om deze onderwerpen. 

Diane Siemelink is afgestudeerd als Sociaal Wetenschapper aan de Universiteit Utrecht. Zij heeft studies gevolgd bij het Tias in retail- en dienstenmarketing en is ze opgeleid en werkzaam als veranderkundige/ Interventiekundige. Ze heeft jarenlange ervaring bij dienstverlenende organisaties, non-profit en profit organisaties.