Hoe we onszelf vastzetten

19 mei 2017 - Reacties

Een verandering is niet een optelsom van elementen. Een verandering is geen constante lijn van a naar b. Een organisatie bestaat uit mensen die samen iets doen, gedachten hebben en overtuigingen. En daarin patronen en waarheden hebben, die in ogenschouw moeten worden genomen, wil je grote veranderingen veroorzaken. Waar hebben jullie woorden en gedragingen vastgezet. Waar zijn jullie in gaan geloven? En hoe gedraag je je daar naar?

We maken het complexe simpel!

Toch is het logisch wat de doen. We leven in een complexe wereld. En om die te begrijpen versimpelen we de wereld soms. In onze communicatie  proberen we de complexiteit van de wereld te vereenvoudigen. Ook hebben we gewoontes geïntroduceerd, waarbij iedereen weet wat hij of zij moet doen. Bij een begroeting met een onbekende geven we hier een hand. Wel zo handig. In organisaties gebeurt dit ook. Gewoonten. Routinen. Woorden die we altijd gebruiken. Zo doen we dat hier. En als je ergens drie dagen zit, dan ben je al snel onderdeel van het geheel. En degene die eerst nog sprankelend en verfrissend anders was, wordt net als de andere mensen in het team.  Gedraagt zich erna en gebruikt dezelfde woorden. Alles wat we doen om het leven en werken georganiseerd te krijgen, helpt ons van een hoop gedoe af. Het zorgt voor een structuur. Soms wel zo makkelijk. Vaak heel effectief. Echter die structuur kan er ongewild ook voor zorgen dat we de wereld nog maar op een wijze lijken te kunnen ordenen. Dat we denken dat wat we hebben bedacht waar is. En de enige weg. Wat zo hebben we het hier toch georganiseerd. En daarmee kunnen we onszelf soms lelijk vast zetten. Vooral als we juist beweging willen veroorzaken. Vooral als we innovaties willen. Vooral als we anderen mee willen krijgen in onze plannen.


We zetten onszelf vast 

Al snel maken wij in organisaties onuitgesproken afspraken met elkaar. Dit is wat je in de organisaties als “waar” bent gaan beschouwen. Bijvoorbeeld: een strategisch plan helpt ons om de juiste richting op te gaan. Zoals een visie een visie is, zonder dat deze verdiept wordt wat er nu precies mee wordt bedoeld, hoe deze eruit ziet. Dat als je iets fout doet, je sorry zegt. Afspraken maak je in je POP en het het jaar erop weer opnieuw. Net alsof er tijdens dat jaar geen dingen zijn die van grote invloed kunnen zijn op wat je in die POP hebt bedacht. Kijk maar eens naar de taal die je in een mail zet. Of lees eens een intern stuk. Hoeveel van de zinnen en uitingen die je leest, ben je als waarheid gaan zien. Zinnen zoals " de markt dwingt", maar wie is dan die markt, alsof dat een groot geheel is dat kan dwingen. Of de vloer is tegen, alsof een vloer van beton tegen kan zijn...We hebben het niet meer over de mensen en de verschillen tussen die mensen die daar ergens op een vloer werken. Ze zijn verworden tot 'de vloer."

Ook versimpelen en reduceren we op andere manieren. We spreken bijvoorbeeld over klant, de patiënt of de cliënt, en niet over bijvoorbeeld de mensen die pijn hebben, die met een groot ongemak kampen. We vergeten soms dat mensen een naam hebben. We hebben het over onze eigen wijze van indelen en noemen dat doelgroepen, terwijl iemand helemaal niet perse hoeft te passen in de wijze waarop wij doelgroepen definieren. Dat we zo spreken en handelen, kan heel functioneel zijn. We hoeven niet allemaal lange zinnen te maken en we denken elkaar te begrijpen. We weten waar het het over hebben en hoeven in ons handelen niet te twijfelen. Maar beseffen we ook welk effect het  heeft. Op ons op de ander? Op dat wat we samen veroorzaken? Weten we ook nog hoe het anders kan? Wat nu als je alternatieve woorden gebruikt? Wat nu als je anders over een groep praat? Wat doet dat al met jou en die andere mensen? Waar kan variatie weer worden toegevoegd waar we de werkelijkheid hebben versimpeld? Misschien levert dat meer op? 

Opnieuw verkennen wat ook waar kan zijn

In al dat vastzetten en geloven van woorden die we uiten. Kan het goed mis gaan, in organisaties. En niet alleen daar. We denken elkaar te begrijpen. Het gaat goed. Maar wat houdt dat “goed” eigenlijk in?  We vinden dat het snel moet. Maar wat is snel. Ook omdat in dialoog niet meer wordt doorgevraagd, verdiept, verkend, nieuwsgierig onderzocht wat die ander met zijn mooie plan, het voorstel of zijn feedback nu bedoelt, kunnen lelijke vergissingen worden gemaakt. Verlangens, dromen en ideeën kunnen daarmee in de kiem worden gesmoord. Misverstanden en weerstand ontstaan. Omdat we niet eens meer verdiepen met wat we bedoelen. We luisteren waardeloos ipv Waardenloos.

Zoals een kind je kan doorvragen: “Hoe komt het dat. Wat is dat?”, zo zijn wij het soms verleerd.

Merk je dat in jouw organisatie ook dingen spaak lopen, je wellicht de werkelijkheid hebt versimpeld? En je daar naar bent gaan gedragen. Denken mensen elkaar door en door te kennen, maar praten ze langs elkaar heen in plaats van met elkaar? Kriig je mensen niet in beweging? Dan kan een samen leren weer Waardenloos te luisteren een zoekstrategie zijn om de dialoog opnieuw en anders met elkaar aan te gaan. Verse Peper helpt jullie graag hiermee. Neem vrijblijvend contact op met diane@versepeper.nl voor een verdiepingsgesprek naar aanleiding van jullie vraagstuk.

Laat een reactie achter

 

Reacties

Wat vind jij van dit artikel? Graag hoor ik jouw mening, tips en visie! Delen is tenslotte vermenigvuldigen.

Laat een reactie achter
Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink denkt graag mee met uitdagende veranderkundige vraagstukken. Bij organisaties gaat het om de mensen. En de diensten die zij bieden en vormgeven. 

Ze helpt organisatie met hun uitdagingen. Door mensen anders te laten kijken. Nieuwe mogelijkheden in hun repetoire toe te voegen. Ze komt ze met een frisse blik en scherpe vragen. Brengt de buitenwereld binnen. Waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Ze staat voor duurzame resultaten.

Ze helpt teams en individuen met hun (persoonlijke) groei. Ze verzorgt onder andere trainingen en interventies op het gebied van "Waardenloos luisteren", "Verse Blik" , "Buiten de lijnen," en Energieboost. Ze Coacht leidinggevenden en teammanagers om veranderingen te realiseren. En is veelvuldig spreker en inspirator als het gaat om deze onderwerpen. 

Diane Siemelink is afgestudeerd als Sociaal Wetenschapper aan de Universiteit Utrecht. Zij heeft studies gevolgd bij het Tias in retail- en dienstenmarketing en is ze opgeleid en werkzaam als veranderkundige/ Interventiekundige. Ze heeft jarenlange ervaring bij dienstverlenende organisaties, non-profit en profit organisaties.