Wat je nog niet weet over je eigen gedrag!

16 okt 2017 - Reacties

Het kan zomaar jouw dag zijn:

Hij is super tevreden als hij naar huis rijdt. Het zou een drukke maandag worden. Vanochtend viel de file mee en hij kon direct aan het werk. Laptop open en tikken maar. Hij zag gisteren al een bulk mails voorbijkomen. Er zijn ook zoveel veranderingen in de organisatie. Want ze willen meer klantgericht worden. De menselijke maat moet natuurlijk terug – daar is hij ook helemaal van overtuigd. Het kan zo niet langer met al die procedures die niemand helpen.

Hij heeft alle mailtjes die in zijn inbox zaten beantwoord. Altijd een knap iets, want in het weekend loopt die toch net iets voller. Er zaten nog wel wat akkefietjes bij, maar met zijn scherpe pen heeft hij iedereen weer in zijn hok gekregen, antwoorden op vragen gegeven en mensen lekker aan het werk gezet.

De weekstart verliep eveneens vlot. Er werden besluiten genomen. Er was geen kritiek op de voorgenomen plannen, zelfs geen kritische vragen. Er zijn nieuwe vergaderingen gepland. Al is dat altijd lastig want iedereen is druk. Maar de vergaderingen kon hij telkens precies na twee uur afronden. Geen uitloop vandaag. Ook fijn dat je van de ene naar de andere vergadering zonder vertraging kan.

En eigenlijk is hij gewoon trots op hoe hij het deze dag weer heeft gemanaged. Alles op orde. In control. Als hij de auto voor zijn deur parkeert, staat daar zijn buurmeisje daar. Ze pakt hem bij zijn hand en zegt stralend: “Hoi!” Nog met zijn hoofd bij de drukte van de dag zegt hij gedachteloos: “Hoi.” Het meisje heeft zijn hand nog vast. Wat zegt hij nu eigenlijk? Met een schok dringt er iets tot hem door: vergeten. Echt gedag zeggen. Echt contact maken. Even stilstaan. Waar was vandaag zijn menselijke maat? Hoe had hij eigenlijk niet gedaan waar hij juist wel voor stond?

Herken je dat? Dat je vanuit je beste intentie soms iets wil, maar eigenlijk in de praktijk toch niet doet? Zoals laatst een manager tegen mij zei: “Ik ben het echte contact zo kwijt. We hebben samen ontdekt wat contact voor hem was. Waarin hij het contact miste en waarin contact juist functioneel was. Juist om de organisatie verder te helpen was het contact met de mensen cruciaal, kwam al snel naar boven drijven, want in een dienstverlenende organisatie zijn mensen de sleutel tot succes.

Vervolgens vroeg ik deze manager: “Waarom is het zo belangrijk?” Hij gaf aan: “Omdat deze medewerkers mijn core business zijn.” Ik stelde hem daarop de vraag: “Stel je voor dat je deze zin nu meer ‘in contact’ vertelt, hoe zou je het dan doen?” Vervolgens lachte hij enorm om zichzelf: “Tjonge, zelfs deze zin zeg ik contactloos. Alsof het me niet om de mensen gaat en alsof het allemaal business is.” Dit leidde tot een ontroerend gesprek over hoe Diny en Mark voor hem cruciaal waren. Over hoe deze mensen hem zo steunden, maar ook de energie gaven om in zware tijden samen de schouders eronder te zetten. Dit was heel andere taal dan: “Ze zijn mijn core business.”

Ik vroeg of Diny en Mark dit wisten of ze daar contact over hadden. Hem werd al snel duidelijk hoe hij zelf het contactloze bestaan organiseerde. Daarover hadden ze eigenlijk nooit contact. Hooguit bedankte hij ze soms voor gedaan werk en onlangs deed hij dat nog per mail, beaamde hij. Maar een echt oprecht compliment, over iets wat hem zo in hen raakte?

Toch is het heel logisch dat dit gebeurt. Er zijn werkgewoonten en collectieve, ongeschreven regels ontstaan. Ze leken eerst zo nuttig (even de mail wegwerken), maar slaan soms wat door, en worden daarmee disfunctioneel ten aanzien van de taak.

Of er zijn ongeschreven regels ontstaan, er is gedrag veroorzaakt dat maakt dat we niet durven te delen, te vragen, te proberen, te falen, gedrag dat maakt dat daardoor dingen minder makkelijk lukken. Zonde.

En helemaal zonde is het omdat je het vaak, in het patroon waar je in zit, niet meer ziet wat je zelf met je beste intentie veroorzaakt.

Ik geef dan ook graag een verse blik op je eigen gedrag. Dit doe ik onder andere door Waardenloos naar jou en je mensen luisteren, door te ontdekken waarin jullie zijn gaan geloven. Ik kijk naar wat je doet en hoe dat niet overeenkomt met wat je eigenlijk wil, om te zien waar kansen in nieuw gedrag liggen. Waar je ontdekt hoe je zelf ergens in bent gaan geloven, wat je mogelijk niet verder helpt. Waar je uitdagingen hebt, die je op de weg die je nu bewandelt, mogelijk niet gaat behalen, omdat jullie gedrag jullie in de weg staat. Waar weer-stand eigenlijk een mee-stand is. En hoe je dat effectief kan inzetten.

Wil je meer weten? Een bakje koffie drinken kan altijd om kennis te maken. Mail diane@versepeper.nl 

Laat een reactie achter

 
  • Rutger 02-11-2017 om 10:26

    Je inspireert mij (met jouw teksten) vanaf dag 1 :-) En ja: weer een goed verhaal met rake woorden die door dringen tot daar waar het bedoelt is.

Reacties

Wat vind jij van dit artikel? Graag hoor ik jouw mening, tips en visie! Delen is tenslotte vermenigvuldigen.

Laat een reactie achter
Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink denkt graag mee met uitdagende veranderkundige vraagstukken. Bij organisaties gaat het om de mensen. En de diensten die zij bieden en vormgeven. 

Ze helpt organisatie met hun uitdagingen. Door mensen anders te laten kijken. Nieuwe mogelijkheden in hun repetoire toe te voegen. Ze komt ze met een frisse blik en scherpe vragen. Brengt de buitenwereld binnen. Waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Ze staat voor duurzame resultaten.

Ze helpt teams en individuen met hun (persoonlijke) groei. Ze verzorgt onder andere trainingen en interventies op het gebied van "Waardenloos luisteren", "Verse Blik" , "Buiten de lijnen," en Energieboost. Ze Coacht leidinggevenden en teammanagers om veranderingen te realiseren. En is veelvuldig spreker en inspirator als het gaat om deze onderwerpen. 

Diane Siemelink is afgestudeerd als Sociaal Wetenschapper aan de Universiteit Utrecht. Zij heeft studies gevolgd bij het Tias in retail- en dienstenmarketing en is ze opgeleid en werkzaam als veranderkundige/ Interventiekundige. Ze heeft jarenlange ervaring bij dienstverlenende organisaties, non-profit en profit organisaties.