Team veranderen? leer ze je het hemd van het lijf te vragen!

14 feb 2018 - Reacties

Open je facebookpagina of Linkedin eens. Kijk eens naar een nieuwsbericht of een advertentie. En wat schrijven mensen daaronder? Of ze liken het bericht of er wordt een mening gedropt. Maar hoe vaak zie je vragen voorbij komen?

Ook in het gesprek bij de teams die ik help met hun groei. Valt het enorm op. 

We hebben geleerd te luisteren naar de letterlijke taal van degene die spreekt en we hebben geleerd daar betekenis aan te geven. Zoals van :' hij bedoelt vast...", We gaan daar dan over na denken en geven al snel mening. Maar o zo lastig blijkt het om vragen te stellen. En juist dat is de sleutel tot verandering en groei.

Stel je voor, ik vraag jou het volgende: “Schrijf eens op. Wat is schitterend voor je?” En jij stelt diezelfde vraag aan vijf andere mensen. Wat krijg je dan voor antwoorden? Vaak zie je dat er een heel scala aan antwoorden komt, variërend van: glinsterend en mooi, tot mijn kinderen, de zon op het water en een prachtige dag. Zo kan elk woord dat jij zegt voor een ander een andere betekenis hebben.

Maar hoe vaak stel jij die vraag aan een ander over een veel gebruikte woord als bijvoorbeeld " duurzaamheid of kwaliteit. Wat bedoelt de ander ermee, wat heeft die voor ogen.

Die betekenis, die een ander er aan geeft, verkennen wij vaak niet. In de snelheid van de dialoog weten we eigenlijk vaak helemaal niet wat de ander met ‘een schitterende dag’  of  'goede kwaliteit' bedoelde. In onze gewone, dagelijkse communicatie hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Maar juist daar waar veel mensen samenwerken, waar je iets wil bereiken, mensen wil meekrijgen, is het wel handig om te weten om bijvoorbeeld te weten wat er precies met de nieuwe visie wordt bedoelt en hoe dat er uit ziet.

Wat er vaak daardoor gebeurt in communicatie, is het volgende: we hebben iets gehoord. We denken dat we weten wat wordt bedoeld. En we vinden er wat van. Het is ons oordeel: vinden we het goed of niet goed? Vinden we het mooi, zielig, onveilig etc.? Dat delen we met elkaar. En daarmee gaan andere mensen weer aan de haal. Zij denken er het hunne van en maken weer eigen interpretaties over, normeren het weer. 

Eventueel geven we nog tips of oplossingen. We blijven daarmee meer van hetzelde doen.

We gaan geloven in wat we denken dat het is en wat we vinden dat het is. Echte verdiepende vragen worden er maar beperkt gesteld. Let maar eens op!

Met vragen stellen creëer je nieuwe richtingwijzers. Het soort vraag is namelijk erg bepalend voor het antwoord dat je krijgt, maar ook voor dat waarover de ander gaat nadenken, wat je al met die gedachten in werking zet, wat je daarmee veroorzaakt.

Stel je voor dat een opdrachtgever de volgende probleemstelling inbrengt: “Ik heb een probleem: Ik heb echt last van de houding van de medewerkers. Ze gaan altijd in de weerstand. Ze gaan nooit mee met mijn plannen. Het is echt trekken en sleuren om hen in beweging te krijgen. Ik wil graag tips hebben hoe ik met deze weerstand moet omgaan.” 

Als er een probleem is, hoor je mensen vaak de volgende vragen stellen, als ze al vragen stellen:

- Hoe lang speelt het probleem het al?

- Wat is het probleem nu voor je?

- Hoe komt het probleem?Wat doe je aan die mensen?

- Wat zou de beste oplossing voor je probleem zijn?

- Wat heb je al gedaan aan het probleem? Dan zouden de volgende tips zijn...

Daarmee zou ik in hetzelfde gebied blijven zoeken als waar mijn klant zoekt. Echter, ik verbreed de mogelijkheden daarmee niet. Meer aan de oplossing kant, zouden de volgende vragen zijn:

- Welke hindernis moet je nemen om het probleem op te lossen?

- Wat is de waarde van de oplossing voor je functioneren in de toekomst?

-Welke keren gingen ze wel met je mee? Wat deed je toen? Hoe kan je daar meer  van maken?

-Hoe kunnen de verschillende bewegingen die jullie maken elkaar versterken?

Vragen die juist zorgen dat mogelijk een ander speelveld gezien wordt en het licht ook naar zichzelf draait,

zijn – zoals ik dat noem meer 'denkvragen', waarin je de ander anders laat nadenken over zijn wereldbeeld en zichzelf in het vraagstuk. Wat die mogelijk hierin zelf veroorzaakt. Door zijn denken over de situatie. En het gedrag dat daaruit voortvloeit.

-Welke weerstand zet jij zelf nu in? 

-Hoe ziet dat trekken en sleuren er in jouw geval uit?

-Wat zeg je met je vraag in het hier en nu over hoe jij er in staat en wat zou dat wel eens kunnen veroorzaken?

Met deze manier van vragen stellen kan je iemand uitnodigen om nieuwe mogelijkheden te ontdekken, om patronen te doorbreken, om anders te denken, om het vizier te verschuiven. Je stelt veel meer vragen wat iemand met zijn wereldbeeld inzet. Je zet met je vraag het licht mogelijk op iets anders. 

Je kunt hiermee een suggestie neerzetten die eerder niet in het wereldbeeld van de ander bestond. De nieuwe suggestie wordt als het ware geëtaleerd en in het onderbewuste geïnstalleerd.

Hoe effectiever de vragen zijn, hoe meer het denkproces oplevert. Het effect van een vraag is dat deze de aandacht richt . Het gebied van de aandacht wordt ook het gebied van het antwoord. Vragen richten zo onze aandacht ergens op, en roepen vervolgens een houding en gedrag op.

Vragen stellen is daarmee een krachtig middel. De in de vraag besloten impliciete suggesties hebben een enorme impact op de ervaring van degene aan wie de vraag wordt gesteld. Het creëert allerlei nieuwe perspectieven en mogelijkheden. En het is voor mij telkens weer de kunst binnen de context en binnen het vraagstuk die vragen te stellen, die laten inzien wat de ander zelf al heeft vastgedacht, en hoe die met zijn houding en gedrag en het patroon waar die in zit, juist meer van hetzelfde creëert.

Ik vind het geweldig om met teams, bestuurders en managers in een organisatie te kijken naar vraagstukken en daar waar het vastzit, waar nieuwe beweging gewenst is, daar waar het cruciaal is, daar waar een doorbraak gewenst is.

Ik bied je een Verse Blik gesprek aan, daar waar het schuurt of de essentie raakt. Mocht je daarbij mij willen vragen om mee te denken, dan doe ik dat graag. Stuur je mail aan vraag@versepeper.nl.

Laat een reactie achter

 

Reacties

Wat vind jij van dit artikel? Graag hoor ik jouw mening, tips en visie! Delen is tenslotte vermenigvuldigen.

Laat een reactie achter
Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink denkt graag mee met uitdagende veranderkundige vraagstukken. Bij organisaties gaat het om de mensen. En de diensten die zij bieden en vormgeven. 

Ze helpt organisatie met hun uitdagingen. Door mensen anders te laten kijken. Nieuwe mogelijkheden in hun repetoire toe te voegen. Ze komt ze met een frisse blik en scherpe vragen. Brengt de buitenwereld binnen. Waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Ze staat voor duurzame resultaten.

Ze helpt teams en individuen met hun (persoonlijke) groei. Ze verzorgt onder andere trainingen en interventies op het gebied van "Waardenloos luisteren", "Verse Blik" , "Buiten de lijnen," en Energieboost. Ze Coacht leidinggevenden en teammanagers om veranderingen te realiseren. En is veelvuldig spreker en inspirator als het gaat om deze onderwerpen. 

Diane Siemelink is afgestudeerd als Sociaal Wetenschapper aan de Universiteit Utrecht. Zij heeft studies gevolgd bij het Tias in retail- en dienstenmarketing en is ze opgeleid en werkzaam als veranderkundige/ Interventiekundige. Ze heeft jarenlange ervaring bij dienstverlenende organisaties, non-profit en profit organisaties.