Met woorden kun je raken, verleiden, verwarren en kraken

06 feb 2017 - Reacties

Rondom de verkiezingen zie je hoe belangrijk taalgebruik is. Welke woorden zet je in? Welke beelden maak je? Wat zeg je en hoe handel je ernaar in het hier en nu? Onbegrip, kloven kunnen ontstaan, omdat je in de taal niet goed aansluit bij de mensen voor wie je boodschap is bedoeld. Wat geldt in de politiek, geldt ook bij organisaties. Met onze woorden construeren we werkelijkheden. Het is dus cruciaal welke woorden we kiezen. 

Hoe maak jij je boodschap duidelijk? Hoe zorg je dat je aansluit bij de belevingswereld van de ander? Hoe zorg jij dat mensen voor jou kiezen? Hoe kun je als relevant worden gezien? Veel organisaties stoeien met deze vragen. Op sites zie je soms een enorm epistel met een visie en missie. Goed bedoeld, maar vaak vooral veel loze woorden. En wie leest die nu allemaal? Er valt soms zoveel te zeggen, je wilt soms zoveel uitleggen. Maar het is de vraag wat je doelgroep begrijpt. Soms moet je andere woorden of andere labels gebruiken om iets duidelijk te maken.

Voor elke organisatie geldt: start altijd met je eigen waarden. Waarvoor sta je nu? Wat wil je in deze wereld zijn? Wat kun je voor een ander betekenen? Waarom besta jij eigenlijk? Als je dat helder hebt, is de verleiding groot om jouw visie te gaan uitzenden. Slimmer is het echter om te kijken hoe jouw doelgroep eigenlijk denkt. Welke woorden gebruiken zij? Wat spreekt hen aan? Waar zitten de grote behoeften en belemmeringen? Toets ook de taal die je gebruikt. Snappen zij jouw verhaal? Of krijgen ze heel andere beelden bij wat jij bedoelt? In de vele onderzoeken die ik doe, zie je hier vaak een mismatch. 

Het Ministerie van Economische Zaken mocht ik ooit helpen de veiligheidssubsidie te herintroduceren, een geweldige subsidie waarmee kleine ondernemers geholpen werden criminaliteit tegen te gaan. Juist daar waar de criminaliteit hoog was. Maar de dienst werd nauwelijks afgenomen, tot wij werden ingehuurd.

Wat hebben we gedaan? We hebben bruggen gelegd met de taal van de doelgroep. We zijn in gesprek gegaan met kleine ondernemers. We kwamen er al snel achter dat woorden als “subsidie” niet werken. Mensen hebben daar geen goed beeld bij: “dat is ingewikkeld, niets voor mij”. De term “veiligheid” werd ook anders geïnterpreteerd dan bedoeld. Men dacht aan voedselveiligheid, veiligheidsrisico's in de bouw, etc. Kortom: we moesten andere woorden gaan gebruiken. We hebben gezocht naar nieuwe woorden. We hebben ze afgestemd met de doelgroep. En tussen al die woorden zaten woorden die echt aanspraken. Uiteindelijk is de Beveiligingsscan met korting op de markt gezet. Binnen drie weken was deze uitverkocht.

Ik vind het zo'n geweldig voorbeeld omdat het laat zien dat de taal die je gebruikt, cruciaal is. Met een paar aanpassingen waren we relevant geworden. Mensen krijgen beelden bij taal. Het is essentieel om te snappen welke beelden mensen krijgen bij de woorden die je gebruikt.

Waardevolle organisaties kiezen regelmatig loze taal. Moeilijke taal. Taal die niet tot een andere verbeelding leidt. Taal die niet wordt begrepen. Taal die te hoog gegrepen is. Taal die ook wel bullshit bingo lijkt. Het is de kunst telkens weer opnieuw te zoeken naar die taal die bruggen slaat, naar woorden die raken. Taal die ervoor zorgt dat waar jij voor staat, begrepen wordt. Begrepen wordt zoals jij het bedoelt.

Ik help graag bij deze zoektocht. Wil je meer weten? Wil je ontdekken hoe jouw organisatie slimmer kan omgaan met de boodschap die je wilt overbrengen? Wil je snappen wat er bij je klant of je medewerkers speelt, maar wel vanuit je eigen waarden werken? Wil je weten hoe je verandering met taal in gang kunt zetten? Neem dan vrijblijvend contact op met Verse Peper. Of geef je op voor de kennismakingsbijeenkomst op 24 maart 2017. 




Laat een reactie achter

 

Reacties

Wat vind jij van dit artikel? Graag hoor ik jouw mening, tips en visie! Delen is tenslotte vermenigvuldigen.

Laat een reactie achter
Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink denkt graag mee met uitdagende veranderkundige vraagstukken. Bij organisaties gaat het om de mensen. En de diensten die zij bieden en vormgeven. 

Ze helpt organisatie met hun uitdagingen. Door mensen anders te laten kijken. Nieuwe mogelijkheden in hun repetoire toe te voegen. Ze komt ze met een frisse blik en scherpe vragen. Brengt de buitenwereld binnen. Waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Ze staat voor duurzame resultaten.

Ze helpt teams en individuen met hun (persoonlijke) groei. Ze verzorgt onder andere trainingen en interventies op het gebied van "Waardenloos luisteren", "Verse Blik" , "Buiten de lijnen," en Energieboost. Ze Coacht leidinggevenden en teammanagers om veranderingen te realiseren. En is veelvuldig spreker en inspirator als het gaat om deze onderwerpen. 

Diane Siemelink is afgestudeerd als Sociaal Wetenschapper aan de Universiteit Utrecht. Zij heeft studies gevolgd bij het Tias in retail- en dienstenmarketing en is ze opgeleid en werkzaam als veranderkundige/ Interventiekundige. Ze heeft jarenlange ervaring bij dienstverlenende organisaties, non-profit en profit organisaties.