Wat heb je veroorzaakt. Als mensen alleen echt praten bij de koffieautomaat?

02 nov 2017 - Reacties

Ken je dat? Je zit met je hele team aan tafel. Keurig wordt er van alles besproken, precies volgens de agenda van de vergadering. We spreken af, we horen elkaar, en soms ook niet. Er wordt wat gezegd. De meerderheid lijkt het hiermee eens, een paar niet. Je denkt te weten wat de ander bedoelt. Je houdt wijselijk je mond. En je voelt soms je eigen boosheid, je oordeel. "Thuis maar eens even flink stoom afblazen," denk je dan. Bij de koffiezetautomaat wordt er door enkele mensen nog nagepraat. En daar hoor je wat zij echt dachten en voelden. Daar wordt ongezouten, de ‘eigen waarheid’ verteld. Daar ontstaan de open verhalen. Daar zitten ook wijsheden in die niet gebruikt zijn bij de dialoog aan tafel. En dat is zo enorm jammer want hierdoor mist je vergadering het echte gesprek.

In de dynamiek van teams gebeurt veel, zeker wanneer mensen zich niet gehoord voelen of het idee hebben dat hun mening genegeerd wordt, waar niet verdiept wordt in taal. Hier is de gewoonte om wel te luisteren, maar niet om wezenlijk te snappen wat de ander bedoelt met bijvoorbeeld de visie  zoals “En nu gaan we het hier effectiever" of klantgerichter of meer lean doen.”

Hoe we gedrag veroorzaken

Ken je het filmpje van de apen met de banaan? Hierin zie je zo treffend hoe patronen in organisaties kunnen ontstaan. Als je maar vaak genoeg alle aanwezige apen natspuit, zodra er eentje een banaan wil pakken, dan gaan ze na verloop van tijd elke nieuwe aap tegenhouden die een banaan wil pakken. En zelfs de apen die nooit natgespoten zijn, worden bang om de banaan te pakken.

Wat gebeurde er nu in de vergadering? Wat is er, in organisaties waar dit gebeurt, voor een patroon ontstaan? En hoe helpt het niet, als we het echte gesprek bij de koffiezetautomaat hebben en niet daar waar het gesprek zou moeten plaatsvinden, in de vergaderruimte? Met dat soort vraagstukken hou ik me bezig. Want als je weet welk gedrag je veroorzaakt, dan kan je ook ander gedrag met jouw gedrag veroorzaken.

Zicht op de onderstroom door Waardenloos luisteren.

Waardenloos luisteren is onder andere een methode die de onderstroom, het gedrag bij mensen en in groepen inzichtelijk maakt. Het zorgt dat je in dialoog anders gaat verkennen. Het helpt ook  vanuit nieuwsgierigheid verschillen gaat ontdekken. Of te zien waar waarheden naast elkaar kunnen bestaan.

Daar waar je ziet dat in de samenleving en in organisaties leidinggevende en medewerkers soms driftig bezig zijn om de verschillen weg te poetsen, kan een verse blik op de verschillen juist helpen om stem aan eenieder te geven. Want juist het verschil zichtbaar maken, kan effectief zijn. In het verschil zit wijsheid. Door deze wijsheid op een nieuwsgierige, betrokken manier te onderzoeken en te benutten, neemt veiligheid in de groep en betrokkenheid bij besluiten en acties toe. Waardenloos luisteren biedt daarmee andere handvatten voor het gesprek, maar ook voor de besluitvorming. Bij Waardenloos luisteren is elke invalshoek even waardevol. En als dit een nieuw patroon wordt in de organisatie, kan deze wijze van luisteren zomaar veroorzaken dat het echte gesprek in de vergaderkamer plaatsvindt en niet meer alleen bij de koffiezetautomaat.

Wil je over vastgezette patronen in je organisatie, het ontdekken van nieuwe wegen of Waardenloos luisteren meer weten? Neem dan gerust contact op en mail diane@versepeper.nl voor een Verse Blik of een Waardenvol gesprek.

Laat een reactie achter

 

Reacties

Wat vind jij van dit artikel? Graag hoor ik jouw mening, tips en visie! Delen is tenslotte vermenigvuldigen.

Laat een reactie achter
Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink, Owner Verse Peper

Diane Siemelink denkt graag mee met uitdagende veranderkundige vraagstukken. Bij organisaties gaat het om de mensen. En de diensten die zij bieden en vormgeven. 

Ze helpt organisatie met hun uitdagingen. Door mensen anders te laten kijken. Nieuwe mogelijkheden in hun repetoire toe te voegen. Ze komt ze met een frisse blik en scherpe vragen. Brengt de buitenwereld binnen. Waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Ze staat voor duurzame resultaten.

Ze helpt teams en individuen met hun (persoonlijke) groei. Ze verzorgt onder andere trainingen en interventies op het gebied van "Waardenloos luisteren", "Verse Blik" , "Buiten de lijnen," en Energieboost. Ze Coacht leidinggevenden en teammanagers om veranderingen te realiseren. En is veelvuldig spreker en inspirator als het gaat om deze onderwerpen. 

Diane Siemelink is afgestudeerd als Sociaal Wetenschapper aan de Universiteit Utrecht. Zij heeft studies gevolgd bij het Tias in retail- en dienstenmarketing en is ze opgeleid en werkzaam als veranderkundige/ Interventiekundige. Ze heeft jarenlange ervaring bij dienstverlenende organisaties, non-profit en profit organisaties.